Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

3P - So It Begins!

Sunday, July 24, 2011

Kelas 3P sudah pun bermula minggu lepas. Kelas yang melayakkan aku menggapai Professional Certificate. Woot woot! Selesai mendaftar agak terkejut dibuatnya sebab 2 hari pertama program ni ada SoftSkill! Satu perkataan yang geli-geli telinga bila dengar, hati tiba-tiba jadi gundah gulana. Ingatkan belajar AutoCAD hundred percent!

Apa itu skil lembut sebenarnya? Skil lembut ni skill yang patut ada dalam diri tiap-tiap lepasan universiti atau fresh grad. Belajar dengan bekerja dua benda yang sangat-sangat berbeza. Kita memang pandai, rajin, selalu skor dalam exam, tapi…adakah kita mampu untuk memasuki bidang pekerjaan yang jauh lagi mencabar dari dunia pelajaran? Tentulah tidak kan. Jadi softskill tersangat-sangatlah bergunanya dalam menempuh hari-hari sebagai pekerja. Sebagai contoh belajar macam mana nak building confidence, personality profiling, leadership semua tu, professional image, communication skills, and so on. Dan yang paling penting untuk graduan segar adalah macam mana nak handling job interview.

Dua hari pertama memang membosankan, tapi berguna bagi aku. Membiasakan diri dengan benda-benda ni sebelum bekerja. Lebih-lebih lagi bila buat mock interview. Kita duduk tengah-tengah, 7 ke 8 orang dari kumpulan kita akan tanya frequently asked interview questions macam “tell me something about yourself”, “why you want to work here”, “what is your weakness” dan sebagainya. Memang aku perlu mantapkan lagi skill dalam hal ni. Memang tak bersedia sebab tak diberitahu awal-awal.

Hari ketiga mula belajar AutoCAD, skill yang aku idam-idamkan dari dulu. Nak harap UIA ada course ni jangan mimpilah. Kita kena belajar sendiri, jangan nak makan suap je…haha! Dan AutoCAD has impressed me very-very much! Kerja-kerja designing jadi semudah alif ba ta! Ada banyak lagi yang kena explore AutoCAD ni. Tak kenal maka tak cinta, but now I’m starting to love AutoCAD!

Untung join 3P ni, textbook AutoCAD 2011 setebal 2 inci tu free of charge je dia bagi, padahal harga dia US$50. Oh bukan buku je yang percuma, yuran pun tak perlu bayar. Lulus exam nanti dapat professional certificate, pastu dapat beg pulak as a token of appreciation. Alhamdulillah! Kelas AutoCAD sampai 1/8 ni (first day of Ramadhan T_T), 2/8 exam prep, dan 3/8 final exam! Please do pray for me..amin :)

Rujuk sini untuk posting 3P sebelum ni.



0 comments:

  © Blogger template Writer's Blog by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP