Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Dusun Durian

Monday, July 18, 2011

Siapa-siapa yang ada dusun buah-buahan mesti best kan? Bila musim sampai datang dusun kutip hasil buah-buahan. Kalau ada pangkin boleh makan terus kat dusun tu, memang suasana yang menyeronokkan. Lagi-lagi hasil buah-buahan tu melimpah ruah, berbakul-bakul. Sampai tak larat nak habiskan. Ada yang rajin pergi jual, buka gerai tepi jalan. Ada yang bagi saudara mara, jiran, kawan-kawan. Ada yang tak tahu nak buat apa, buah-buah terbiar sampai jadi busuk.

Nak cerita kat sini, semua ni aku merasa sendiri Sabtu lepas. Dan memang pengalaman pertama aku ke dusun kutip buah-buah durian yang gugur. Maklumlah keluargaku tiada dusun buah-buahan. Dusun yang aku pergi ni milik kawan abang aku, betul-betul belakang rumah dia. Sampai-sampai dusun memang banyak durian bergelimpangan kat atas tanah, terbiar begitu saja. Memang diorang dah jemu dengan durian agaknya sampai buat tak endah je. Dengan baik hatinya dia mengajak kawan-kawan sama-sama kutip sama-sama menikmati. Daripada dibiarkan busuk.

Untung tanam pokok buah ni. Hasilnya sampai ke anak cucu dapat merasa. Ini yang dinamakan berbakti kepada tanah. Memang sekarang musim durian. Sepanjang jalan kat Muar tu berderet orang jual durian. Tapi of course la jauh lebih murah! Jangan terkejut ada yang sebiji 50 sen!





2 comments:

sunday July 18, 2011 at 7:51 PM  

banyaknyeeeeeeeeeeeeeeeee!

Fuad Arman July 24, 2011 at 12:37 PM  

memang banyaaakkkk...boot kete pun dah tak muat nak sumbat dah

  © Blogger template Writer's Blog by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP