Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Raya aku

Saturday, October 4, 2008


Daripada ramai-ramai family aku last-last tinggal 3 orang je. Aku, abang aku dengan mak aku. Yang lain semua balik rumah mertua masing-masing. Dah jadi kebiasaan, 2 Syawal je semua cabut. Dah tu, semua jauh-jauh pulak. Kakak aku yang first dengan second kat Kedah. Alor Setar dengan Guar Chempedak. Abang third kat Pasir Mas, Kelantan. Kakak aku yang last kat Skudai JB. Dipendekkan cerita, mak aku ada menantu utara selatan. Dan aku, yang masih tercari-cari jodoh, akan berusaha mencari orang-orang yang dekat aje. Boleh hampir dengan mak aku. Lagipun tak payahlah menanggung perjalanan yang lama kalau nak balik kampung, in case kalau ade pape emergency ka…kenduri kendara ka…Tapi apa-apa pun, jodoh ditentukan Allah. Bukan kuasa aku nak mengubahnya.


Lepas balik dari Kuala Selangor, aku dengan abang terpaksalah melayan tetamu yang datang ke rumah. Nasib baik mak aku ada maid dengan maid kakak aku yang tak ikut balik kampung. Takdelah bersusah payah nak siapkan juadah kalau ada tetamu yang datang. Dari sinilah aku kena belajar untuk jadi orang yang peramah. Aku kena layan jiran-jiran, sedara mara yang hadir. Kalau dulu abang first aku yang banyak melayan. Sekarang dia dah kahwin, aku dengan abang sorang lagi la dah kena jadi macam ketua keluarga…untuk seminggu jela. Lepas tu diorang balik sini balik.



Satu lagi, memang dah banyak bezanya raya sekarang dengan dulu. Semakin lama semakin berkurangan keluarga aku. Bukan saje yang dah berumah tangga. Tapi berkurangan sebab untuk kembali menemui Illahi, termasuklah abah dengan nenek aku. Al-Fatihah buat mereka yang tiada. Tahun lepas aku dah post kat blog ni.

0 comments:

  © Blogger template Writer's Blog by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP