Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tarawih di UIA

Saturday, August 14, 2010

Ramadhan tiba lagi. Ahlan wa sahlan diucapkan. Bulan seribu bulan dan turunnya Quran. Sebagai seorang muslim sudah tentunya bulan yang amat dinanti-nantikan, bulan yang dilipatgandakan segala pahala amalan kita. Dan bila difikirkan balik Ramadhan tahun ini yang terakhir di UIA, Taman Ilmu dan Budi yang tercinta. Ramadhan sebagai seorang student, bersama kawan-kawan. Yang mana aku takut prestasi Ramadhanku tahun-tahun depan semakin turun dan turun. A’uzubillah!



Suka aku nak berkongsi mengenai solat tarawih di UIA ni. Seolah-olah ada sesuatu yang menggamit untuk bertarawih di Masjid UIA ni. Satu malam buat 20 rakaat, complete 1 juzuk. Lama memang lama, tapi entah kenapa tak ada rasa beban langsung! Aku pun sebenarnya jarang buat 20 rakaat, selalu buat 8 je. Ni bukan nak debat soal 8 ke 20. Siapa nak buat 8 buat 8, siapa nak buat 20 buat 20. Tiada paksaan dalam berbuat demikian.


Ada juga student UIA yang rajin keluar UIA bertarawih di Masjid Zakaria. Mungkin diorang rasa tak mampu berdiri lama time solat dan dalam kepala sibuk “bila la nak habis tarawih ni?!”. Aku pernah la sekali dua solat sana, tapi bila fikir perjalanan pergi balik tak banyak beza pun waktu selesainya. Ada juga kawan yang solat kat musolla-musolla mahallah je. Ada yang dapat imam best, jadi bestlah. Dapat yang tak best, tunggulah dengar dia baca sampai habis.


Tarawih, ramai yang tak tau sejarahnya. Orang melayu akan ingat selawat dan doa lepas tarawih 2 rakaat tu macam wajib ada. Tidak begitu semestinya. Nama pun ‘tarawih’, maknanya berehat-rehat. Zaman Nabi solat 2 rakaat, rehat, 2 rakaat, rehat, tu yang sampai ke subuh. Betulkan aku kalau salah. Tapi orang kita ni, selawat dengan doa tu yang nak laju (solat tarawih, lagilah laju!), rehat pebendanya tu? Selawat “Sallallahu wassalamu ‘alaih” tu bila sebut cepat-cepat apa yang dengar hujung je ‘alaiiiiihhhh…’, yang depan lintang pukang. So dari selawat dan doa macam tu baiklah lepas bagi salam tu lepak 10 saat camtu, selawat sendiri-sendiri ke, pastu bangunlah solat semula. Yang lebih canggih dan best, macam sesetengah masjid/surau buat, lepas 4 rakaat, ada tazkirah dalam setengah jam. Memang bagus sangat, sambil rehat-rehat dengar tazkirah. Habis tazkirah sambung tarawih balik, cukupkan 8 rakaat je pun tak apa sebab Nabi pun tak buat 20 rakaat (habisla aku kena hentam). Kalau nak buat tazkirah lepas 8 rakaat pun boleh jugak, tapi tarawih dah habis. Takut jemaah yang tinggal hanya imam dengan bilal je. Kurang kena la dengan konsep solat tarawih. Tak pernah pulak aku dengar surau/masjid buat tarawih 20 rakaat, siap dengan tazkirah lagi. Itu memang nak kena bebel dengan ahli kariah la tu. Hehe..



Macam kat UIA, lepas bagi salam senyap je, pastu bangun solat balik. Cara ni lebih tenang dan tak tergopoh-gapah. Itu yang best dan uniknya tarawih kat UIA ni. Lagi-lagi kalau IDRIS BACHIR jadi imam. Memang imam favourite aku, standard imam kat Haramain. Siapa yang berkesempatan datanglah tarawih di UIA.


Dulu ada buat post pasal Idris Bachir sebelum tau dia --> Imam Feveret




Selamat bertarawih…rebutlah peluang di malam-malam Ramadhan ni.

0 comments:

  © Blogger template Writer's Blog by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP