Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Industrial training

Monday, April 19, 2010


Berkenaan dengan industrial training, tak ada benda pun nak dicerita macam sesetengah kawan yang berkongsi melalui facebook dan blog. Mungkin awal lagi nak menilai tempat kerja ni macam mana. Aku dan Saif dibiarkan saja tanpa kerja. Mungkin baru first week kot, mungkin juga company ni nak kita independent, cari kerja sendiri atau pandai-pandai tanya orang sekeliling.

First week ni (mungkin juga whole month), Aku dengan Saif ditempatkan di bahagian Die Maintenance. Mana-mana die yang rosak akan dibawa ke sini untuk kerja-kerja pembaikan macam welding, grinding, drilling dan polishing. Lepas banyak kali proses, die tu akan jadi haus, calar-calar, pecah dan sebagainya.

Jap, die tu sebenarnya satu alat yang digunakan untuk proses stamping steel plate yang akan membentuk parts dalam kereta. Sebelum ni aku ingat besi-besi dalam kereta tu dibuat guna moulding process macam belajar kat engin workshop dulu. Rupanya just dihentak untuk dibentuk.


Kat sini waktu rehat ada 3 kali. Pukul 10am dah lunch siap-siap, pukul 1pm tido dan solat zohor sampai pukul 1.45pm. Pukul 3.30pm minum petang pula. Beginilah rutin harian yang membosankan. Duit habis dengan makan je, sudahlah tak dapat elaun.

Company ni satu-satunya company bumiputera (melayu) yang jadi vendor untuk Proton dan Perodua. Lebih 20 tahun beroperasi dan dijangka akan berkembang lagi. Banyak projek baru Proton dengan Perodua akan dibuat di Autokeen. Tak lama lagi MyVi Sedan akan keluar. Usha jela web Autokeen untuk penjelasan lanjut.

Eh..panjang lak bercerita. Tadi kata boring.

0 comments:

  © Blogger template Writer's Blog by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP