Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Cuti-cuti Indonesia - 1st Day

Saturday, November 21, 2009

Alhamdulillah!! Hari ni family selamat sampai ke bumi Indonesia. Kali ni bercuti di tiga bandar besar Indonesia di Jawa Barat, iaitu Jakarta, Bandung dan Puncak.

Sampai di Airport Soekarno-Hatta, Jakarta kami dibawa ke Taman Mini Indonesia. Taman ni dibangunkan oleh isteri Soeharto sebagai tempat istirehat keluarga. Kalau siapa-siapa nak kenal budaya-budaya kat Indon ni, pergi je tempat ni. Ada rumah minangkabau, rumah orang papua, sulawesi, bali dan semua jenis kaum yang ada kat Indon. Kat sini ada sky lift dan monorel, tapi macam tak dijaga. Sama la macam environmentnya. Daun-daun pokok bersepahan, lalang dan sampah macam tak diambil kisah. Keluar dari TMI, kami lunch di sebuah restoran masakan Padang yang sungguh menyelerakan.













Seterusnya kami ke Puncak, sebuah bandar yang sungguh dingin, seperti di Cameron Highland. Di sini kami dibawa ke Taman Safari yang menghimpunkan pelbagai jenis haiwan bukan sahaja dari Afrika, malah haiwan-haiwan tropika juga menginap di safari ni. Keunikan safari ni, kita boleh masuk menggunakan kenderaan sendiri, dan haiwan-haiwan di sini bebas berkeliaran. Buka sahaja tingkap kereta untuk memberi makanan kepada mereka. Ditambah dengan kedinginan yang mencucuk tulang, sudah pasti ni satu pengalaman yang menyeronokkan. Even tiket agak mahal Rp140,000 (RM50) tapi puas hati jugak la. Tempat mana boleh tengok binatang macam zebra, illama, rusa, harimau, singa, gajah dan kerbau jalan-jalan tepi kereta kita. Kat sini jugak ada theme park, water park, restoran, animal show dan sebagainya. Tapi petang tadi hujan renyai, tak dapat explore semua tempat, sama macam Malaysia ada musim hujan. Bawak budak kecik ramai, takut demam pulak.

Sebelum maghrib kami sampai ke Hotel Cianjur untuk check in. Selepas solat dibawa ke restoran masakan Sunda yang tak jauh lazatnya. Balik makan, nampak swimming pool di tingkat bawah...mana boleh tahan. Dah lama tak turun. Hehe!

Dan sekarang tengah tunggu adik beradik aku yang lain sampai sini. Sebab booking tiket flight lain masa dulu.

Esok insyaAllah kami akan ke Bandung, syurga membeli belah. Akan juga singgah ke Sari Ater untuk mandi air panas, dari Gunung Berapi yang berhampiran. Tangkuban Perahu tak silap namanya.

...to be continued InsyaAllah!
gambar akan menyusul kemudian...

4 comments:

syaz November 22, 2009 at 1:42 AM  

salam...
fuad... kamu di indonesia kah? brapa lm? aiya... napa syaz xjmpa pun fuad n family... meh la dtg umah... alangkah sronok kalau syaz ada kwn dtg ziarah umah kt indon ni... insyaAllah, sabtu depan syaz n fmily g bandung gak, nk shopping, org kirim brg... haa, g tangkuban perahu, pandai2 la twr menawar n ambik pic byk2, jgn lupa singgah toko tiga & pasar baru.. enjoy ur holiday...!

sEsuki xD November 23, 2009 at 3:24 AM  

papa nk ole3~ ole ole ole ole
(sile nynyi lagu bole tu eh)

Fuad Arman November 28, 2009 at 12:34 AM  

to syaz,
hehe...awat x habaq awai...
sume yg syaz ckp tu dah pg aritu..indon mmg bez dlm bab2 shopg ni...murah gler!

to jee,
ole2 ade...tp x sbnyk pg pdg dulu. keychain je ade..huhu :p

Anonymous December 29, 2009 at 12:47 AM  

cuba dtglah main ke Yogyakarta, Bali, Lombok, Pulau Sibaranun, Padang (Pulau Sikuai beautiful place), bisa search-search lah tempat untuk berlibur. Disitu banyak tempat berlibur dan banyak turis asing (luar negeri) yang sering berlibur..
Kalo ke jakarta, jangan cuma liburan ke bandung (Gunung Tangkuban Perahu) atau bogor (puncak) aja.. Coba datang ke taman buah mekar sari, tmii, taman safari, ancol, “Pulau Seribu” (Dekat dari Jakarta, disini terdapat beribu-ribu pulau yang sering dikunjungi oleh orang2 jakarta untuk liburan karena dekat sekali —> saya usulkan cobalah Pulau Bidadari…)… Coba searchlah masih banyak tempat bagus dan makanan tradisional setiap tempat untuk dicoba dijamin “MANTAP”)

  © Blogger template Writer's Blog by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP